Zadbaj o swój rower!

Choć sezon rowerowy trwa to mało który fan sportów rowerowych pamięta o serwisowaniu użytkowanego sprzętu. Nie ma się co oszukiwać, większość po prostu nie ma świadomości, że zimowy przestój, trzymanie roweru w domu i brak jazdy negatywnie wpływają na niektóre elementy osprzętu. Dziś mamy lato i warto zainteresować się naszym rowerem, zanim znów zostawimy go na całą jesień i zimę w garażu, bądź piwnicy. 

Nawet jeśli wasz rower jest w dobrym stanie technicznym – nic nie stuka, nie skrzypi – to wystarczy wykonać tylko kilka prostych czynności, by odświeżyć rower i odpowiednio zakonserwować.

F4C3FD75B1

Przyjmijmy, że wasz rower przez całą zimę stał w suchym i ciepłym miejscu. To dobrze, o wiele lepiej niż pozostawienie roweru na kilka miesięcy pod gołym niebem; doprowadzenie roweru do stanu używalności w takiej sytuacji byłoby bowiem o wiele trudniejsze. Po pierwsze pamiętajcie by dbać o czystość – i nie mamy tutaj na myśli jedynie gąbki i wiaderka wody. Trzeba co jakiś czas czyścić zębatki i łańcuch. Możecie to zrobić domowymi sposobami lub zaoszczędzić trochę czasu i znaleźć odpowiednie preparaty i przyrządy do czyszczenia łańcucha i zębatek. Pamiętajcie, by po wyczyszczeniu odpowiednio nasmarować łańcuch – dzięki temu w trakcie jazdy nic nie będzie skrzypieć i piszczeć. Warto dodać, że odpowiedni dobór smaru do łańcucha ma znaczenie. Chodzi tu przede wszystkim o tereny po których poruszacie się najczęściej. Różne rodzaje smarów są przygotowane do pracy w zupełnie innych warunkach i w przypadku łańcucha rowerowego z pewnością to zauważycie. Pamiętajcie, że podczas smarowania łańcucha obowiązuje podstawowa zasada – łańcuch powinien być mokry w środku i suchy na zewnątrz.

Warto skontrolować także stan łańcucha i ewentualnie wymienić podejrzanie wyglądające ogniwa. Czasami trzeba będzie także nieco naciągnąć łańcuch – należy pozbyć się jednego ogniwa i spiąć łańcuch odpowiednim kluczem. Zwróćcie także uwagę na to czy ząbki w kasecie/wolnobiegu nie są zbyt starte. Smarując łańcuch warto wpuścić kilka kropli oleju w mechanizmy przerzutek, hamulców szczękowych i manetek. Jeżeli mimo nasmarowania wszystkiego, co opisaliśmy powyżej, podczas pedałowania nadal towarzyszy wam dziwne piszczenie, to przyczyną mogą być suche gwinty od pedałów – trzeba je odkręcić i nałożyć na gwinty odrobinę smaru. Bardzo istotne jest także odpowiednie ciśnienie w oponach. Nie można tego zaniedbywać i potraktować tę konieczność z należytą troską, ponieważ jazda na zbyt niskim ciśnieniu nie dość, że jest męcząca to jeszcze naraża oponę na szybsze zużycie, a dętkę na przebicie. Na boku każdej opony znajdziecie zalecane przez producenta ciśnienie. Warto zaopatrzyć się w dobrą pompkę z manometrem, by być pewnym poziomu wpompowanego powietrza. Pamiętajcie by trzymać się zalecanego przez producenta ciśnienia. O zbyt niskim ciśnieniu pisaliśmy kilka zdań wyżej. Zbyt wysokie ciśnienie może i zmniejsza opory toczenia ale niestety sprawia, że wszelkie dziury napotkane na jezdni będą znacznie bardziej odczuwalne dla kół i was samych. Wybór należy do was.

2DBKEPM2OT

Zadbajcie także o stan klocków hamulcowych. Nie musimy chyba mówić jak istotna jest to kwestia. Niestety, wielu rowerzystów śmiga po ulicach z jednym hamulcem, który często trze o rafkę, co oczywiście nie jest rozsądnym rozwiązaniem. Oprócz tego zwróćcie uwagę na stan linek i pancerzy. Nawet niewielka warstwa rdzy na lince kwalifikuje ten podzespół do wymiany. Oczywiście da się jeździć, ale jazda z linkami w takim stanie nie będzie należeć do zbyt przyjemnych, głównie ze względu na opór stawiany w trakcie hamowania.

Sprawdźcie także czy koła waszego roweru kręcą się prosto oraz czy obręcze nie są krzywe. Z poważnymi odchyłami od normy lepiej udać się do serwisu, w którym zrobią to znacznie szybciej i profesjonalnie. Jeśli obręcz jest w jakimś miejscu zgięta lub wgnieciona, jest to znak, że czas na wymianę tego elementu, lub całego koła.

Jeśli wasz rower posiada amortyzator, to wymieńcie olej – powinno się to robić raz w roku. Skontrolujcie także stan uszczelek. Możecie użyć także odpowiedniego preparatu do amortyzatorów w celu wyczyszczenia goleni amortyzatora, co zmniejszy tarcie podczas jego pracy. Usterki sprężyn pozostawcie lepiej serwisowi.

AT6JLUHY41

Na koniec pozostaje wam regulacja przerzutek i sprawdzenie dokręcenia wszystkich śrub. Ewentualne luzy należy wyeliminować ponieważ niedokręcone odpowiednio części zużywają się o wiele szybciej i odbierają także przyjemność z jazdy. Istotne miejsca na które powinniście zwrócić uwagę to ośki pedałów, oś suportu, stery i koła. Odpowiednio przygotowany rower da wam o wiele więcej radości podczas jazdy. Nie będziecie zastanawiać się nad tym, czy coś odpadnie lub przestanie działać, a skupicie się jedynie na przyjemnym połykaniu kolejnych kilometrów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *